söndag 7 december 2008

Ska inte...

..bli besviken på mig själv igen.
Ska inte göra vad jag kan för att hitta fel, så som det är så lätt att göra i tystnaden.
Utan nu ska jag göra skrivandet i detta forum till en mer lustfylld aktivitet.
Släppa prestationstänket.
Så svårt blir det att förstå hur det kan bli en prestation.
Jag vet inte men ska som sagt inte låta negativa spår förstöra en så enkel sak som att skriva lite rader. Helt för mig själv.
Så läser jag på lite olika bloggar här.
Förnimmer de saker jag har hört om olika typer av favoriter.
Vad som är "bra".
Utan hinder i mina tankegångar är jag där igen, vad är det att vara bra. Blir jag någonsin bra?
Så blir det en prestation i att ha vissa tankar och jag känner mig dum för att jag jämför mig med människor som inte skriver som jag eller vill prata om samma saker, vad jag vet i alla fall.
Men tanken har ju redan landat dubbelt upp. Att det är något som inte duger hur jag än vrider och vänder på det, så blir jag inte fullt sådär självklart bra. Vad det nu än är som sagt.
Vem och vad ska jag egentligen jämföra mig med. Känner att jag inte vet i mig själv utan referenser. Men de är ju inte konstruktiva att jämför med som redan påvisats.
Visst handlar allt om något annat.
Tror jag har spöket lite på spåret när jag inser att upplevelsen av för lite tid är en överhängande skugga.
Att så många inbjudningar till inlägg kommer i tanken, men att sätta sig och skriva prioriteras bort. Till slut blir det mest bara stress. En helt underbar stress som i sin tur handlar om annat.
Jag gör mitt bästa för att i praktiken hantera den. Men pulsen kommer fortfarande av liten retning och lugnar sig först långt senare.
Så att skriva här blir en del av något som allt annat en röra av förväntningar, prestation och stress.
Jag gör hela tiden det jag kan, även om jag skulle vilja göra annat, så blir det bara det jag kan och känner för. Så i det är det säkert viktigt att inte bli hård mot sig själv.
Nu kommer rädslan igen, att jag skrivit något som inte är bra. Som inte är sammanhängande eller på något sätt stimulerande.
Jag tror inte bara att ärlighet och uppriktighet räcker för att vara bra.
Nu kommer stressen då jag inser att tiden måste gå till annat, duscha, äta, jobba.
Hela tiden dessa tre, av vilka det är två som jag kan byta bort fast oftast inte helt kostnadsfritt.
Så för den här gången satte jag mig i alla fall och mötte lite demoner, stressen kom och för att det inte ska bli obehagligt väljer jag att lyssna till den direkt.

Inga kommentarer: